Denne proces var langsommelig og tidskritisk op til deadline for publikationen, og redaktionen bag Årsberetningen ønskede en mere strømlignet proces.
På baggrund af en layout manual fra den grafiske afdeling og en gennemgang af Nationalbankens behov for funktionalitet udviklede vi en løsning, der kombinerede styrkerne i Excel og Word, og skabte en løsning hvor beregninger og den overordnede struktur fastlægges i Excel, for derefter at blive overført til og efterbehandlet i Word. Slutresultatet er et Word dokument, der ligger klar til tryk og kan opdateres helt frem til deadline.
I Excel er der indført i kolonne, der ved hjælp af en række formaterings koder, bestemmer hvorledes de enkelte data skal formateres. Hvis der er brug for et tekstafsnit indsættes en reference til disse tekster som derefter skrives i et selvstændigt Word dokument hvor Words formaterings muligheder er tilstede.
Løsningen består af følgende tre komponenter:
- Excel ark med alle tal og formaterings informationer
- Word dokument med alle tekst kommentarer til de enkelte tal i beretningen
- Template til Årsberetningen der henter information i de to andre dokumenter og formaterer informationerne så det endelige dokument er klar til tryk
Denne løsning har givet redaktionen af Nationalbankens Årsberetning et værktøj, der skaber en mere strømlinet proces og en højere kvalitet i slutdokumentet.
Løsningen er udviklet til Danmarks Nationalbank som et samarbejde mellem Word Specialisten og PIVOT data.
Kontakt
Kontakt mig for en uforpligtende snak om, hvordan jeg kan hjælpe dig eller din virksomhed
Word Specialisten v/Helle Nielsen
Himmelev Skovvej 87
4000 Roskilde
Ring: +45 22 22 35 12
Skriv: info@wordspecialisten.dk
kontaktformular på hjemmesiden
E-mail: info@wordspecialisten.dk
Telefon: +45 35 12 22 59